Як легалізувати будинок, збудований без дозволу | Автор: | № від 5 серпня 2019 року |
БЮРО ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ >>>>>
Ви маєте оформлену земельну ділянку, але будівлю на ній побудували самочинно, тобто без дозволу. На практиці таких випадків безліч. Що робити? Необхідно отримати право власності та ввести самочинно збудовану будівлю в експлуатацію. Для цього Мінрегіоном спільно з Державною архітектурно-будівельною інспекцією було запроваджено спрощену процедуру прийняття в експлуатацію будівель, збудованих без дозволу. Наразі зазначена процедура здійснюється згідно з Наказом Мінрегіону №158 і працює з 31 серпня 2018 року. Її називають "будівельною амністією".
Спрощеній легалізації підлягають індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки загальною площею до300 кв. м, а також господарські (присадибні) будівлі і споруди загальною площею до100 кв. м, збудовані з 5 серпня 1992 до 9 квітня 2015 року.
Узаконення за спрощеною процедурою збудованих без дозволу приватних і дачних будинків відбувається у три кроки.
Перший крок - отримати техпаспорт на будинок шляхом звернення до місцевого Бюро технічної інвентаризації (БТІ) або до сертифікованого приватного експерта (інженера) та укладення договору щодо технічного обстеження будівлі.
За технічну інвентаризацію відповідальність несе експерт (інженер), який оформляє техпаспорт. Він проводить обстеження (огляд) будівлі і якщо всі дані відповідають нормам чинного містобудівного законодавства, видає технічний паспорт з відображенням у ньому існуючої забудови та відміткою про її технічне обстеження.
Другий крок - ввести будинок в експлуатацію, підготувавши необхідний пакет документів та звернувшись до органу Державного архітектурно-будівельного контролю (ДАБІ) за місце-знаходженням будівлі або до Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) цього населеного пункту.
Необхідні документи: заява про прийняття будинку в експлуатацію, один примірник заповненої декларації про готовність об'єкта до експлуатації, засвідчена копія документу, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою відповідного до цільового призначення, на якій розміщено будинок, засвідчена копія техпаспорту (з відміткою про проведення технічного обстеження).
Уведення будинку в експлуатацію здійснюється безкоштовно протягом 10 робочих днів з дня подання заяви. Декларацію реєструє місцевий орган ДАБІ. А для присвоєння поштової адреси необхідно ще звернутися до ЦНАП або до органу місцевого самоврядування.
Третій крок - зареєструвати право власності через нотаріуса або ЦНАП.
Необхідні документи: заява, паспорт, ідентифікаційний код, документ (квитанція) про оплату адміністративного збору, зареєстрована декларація про готовність об'єкта до експлуатації, документ, що підтверджує право власності/оренди на земельну ділянку, технічний паспорт на будівлю.
У разі потреби правової допомоги ви можете звернутись до Канівського бюро правової допомоги (вул. Шевченка, 6, тел. 3-69-62) або зателефонувати до єдиного контакт-центру за номером 0-800-213-103 (дзвінки із стаціонарних і мобільних телефонів у межах України безкоштовні).
Ірина ТАНАНА, спеціаліст Канівського бюро правової допомоги |